8 książek dla kreatywnych

Kilka dni temu napisała do mnie Ola w sprawie graficzno-marketingowych książek, które pomagają się rozwijać w pracy. Bardzo to dobry temat i pozwoliłam sobie nie odpisywać Oli od razu, tylko przygotować post książkowy. Wierzę, że nie tylko nam styczeń kojarzy się z pracowymi postanowieniami poprawy i że chętnie dowiecie się, gdzie szukać dobrej treści.

Książki branżowe, szczególnie pisane przystępnym językiem, to jest to, co lubię. Mam to szczęście że i Tekstualna i Tatowy pracują w branży reklamowo-graficznej, więc mam źródełko, z którego mogę czerpać. Po co czytać takie książki? Dla własnego rozwoju, dla pewności siebie, satysfakcji, wiedzy. Wydaje mi się, że nie sposób jest od razu wchłonąć 100% wiedzy. Sami mamy świadomość czego potrzebujemy i wychwytujemy, i zapamiętujemy najważniejsze dla nas fragmenty. Lubię czytać branżowo i graficznie dla motywacyjnego kopa, dla inspiracji i większej świadomości. Książki typowo marketingowe, reklamowe dają mi wiedzę stretegiczną, obszerną. Nie zawsze wszystko rozumiem, na to trzeba poświęcić dużo czasu, ale zawsze z nich wyniosę coś cennego. Książki, albumy graficzne to po prostu jedna wielka inspiracja, pokazująca nowe trendy, rozwiązania, na które bym nie wpadła. Przeglądając prace innych i lepszych grafików po prostu się uczę, wpadam na własne pomysły właśnie dzięki zawartej w nich inspiracji. Takie książki to dla mnie najlepszy prezent, sama mogę spędzić masę czasu przeglądając je w księgarniach.
Mam dziś dla Was 8 tytułów, które mogę z czystym sercem i sumieniem polecić. 8 książek dla kreatywnych, którzy chcą się rozwijać i poszerzyć wiedzę teoretyczną (o mechanizmach działania w branży, o marketingu, motywacji) i praktyczną (inspiracje, przykłady).
Co polecam?
1. LOGO DESIGN LOVE – Adam Airey
Ta książka to moja pierwsza własna, graficzna, w dodatku sprezentowana. Nie pokazuje miliona logotypów, ale daje wskazówki od czego zacząć, czym się kierować, jak zaprojektować dobre, skuteczne logo. Bardzo porządkuje wiedzę na ten temat i sprowadza na ziemię jak inwencja i nadmiar pomysłów wezmą górę nad zdrowym rozsądkiem :)
2. THE SMASHING BOOK – Matt Ward
To jest książka od której nie sposób się oderwać. Biblia twórców stron internetowych. Ogromna ilość świetnych przykładów rozwiązań graficznych sprawia, że jak już się dorwę do niej, to moge przeglądać bez końca. Ja wyznaję zasadę, że inspiracji można szukać wszędzie. Jeśli projektuję stronę internetową to nie przeglądam innych stron internetowych, a magazyny, okładki książek, plakaty. Idąc tym tropem jeśli szukam inspiracji projektując folder, czy ulotkę – sięgam do tej książki, bo inspirację znajduję na każdej stronie. Jednym słowem – polecam :)
3. LAYOUT – Ambrose Gavin, Harris Paul
Książka od razu zwraca uwagę, jest duża i wściekle pomarańczowa. Mam wrażenie, że to dobra książka i dla początkujących i dla wyjadaczy, którzy chcą uporządkować wiedzę na temat zasad projektowania. O tym jest ta książka – pokazuje zasady, jakimi powinniśmy sie kierować przy tworzeniu layoutów, a które mają swój początek w starożytności.  Czy mówimy o projekcie broszury, opakowania kawy, wielonakładowego magazynu, czy architektonicznym – wszystko ma wspólny mianownik, czyli zasady kompozycji. Fajna książka, z dużą ilością przykładów, chętnie do niej wracam.
4. WEB DESIGN INDEX
Coroczny zbiór najlepszych projektów stron internetowych. Co tu dużo mówić – masa inspiracji i wiedzy z najlepszego źródła, bo od najlepszych światowych projektantów. Bardzo, bardzo dużo stron z layoutami, które warto przeglądać, zastanawiać się nad mechanizmami i rozwiązaniami. Tak, jak w przypadku The Smashing Book, Web Design Index przeglądam, jak tylko mi Tatowy pozwala, bo to on posiada te cudowne książki :)
5. REALIZACJA GENIALNYCH POMYSŁÓW – Scott Belsky
Uważam, że książki, dobrze dobrane, to najlepsze prezenty. Tę książkę Święty Mikołaj (czyli ja) zostawił pod choinką dla Tekstualnej kilka lat temu, kiedy szukała motywacji, miała masę pomysłów, a nie wiedziała co z nimi zrobić. To jest świetny poradnik co zrobić z włanymi genialnymi pomysłami, jak je realizować i zamieniać w sukces. Książka porządkuje chaos, który w głowie ma każda kreatywna osoba. Chcę wierzyć, że nie pominę żadnego mojego fajnego pomysłu, że będę umiała je zrealizować i się nie zniechęcę, a jeśli będę czuła, że coś jest nie tak i że energii, i motywacji brak – wrócę do tej książki po kopa w tyłek.
6. INBOUND MARKETING – Brian Halligan, Dharmesh Shah
Książka wywracająca do góry nogami tradycyjne pojmowanie marketingu. Mówi o tym, żeby nie szukać klienta na zewnątrz, a przyciągać go do siebie. Sporo fachowej wiedzy, głównie o mediach społecznościowych.
7. MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE BEZ ŚCIEMY – Jason Falls, Erk Deckers
Jeśli myśleliście, że dobrze prowadzony fanpage na Facebooku, to codziennie wrzucana fotka z kawą – ta książka jest dla Was. Znajdziecie tu dużą porcję wiedzy na temat możliwości mediów społecznościowych, wszystko po to, żeby być skutecznym, szybko widzieć rezultaty i przyciągać odbiorców.
8. NISKOBUDŻETOWY STARTUP – Chris Guillbeau
Książka dla mnie cenna, bo mówi o rozpoczynaniu własnego biznesu, przy ograniczonych środkach finansowych. Pokazuje, że można wszystko i że równie ważna, co budżet, jest improwizacja, kreatywność i rozsądne myślenie. Bardzo, bardzo fajna książka.
To jest ułamek tytułów na marketingowo-pracowo-graficzne tematy, ale akurat te książki znam, więc je mogę opisać. Myślę, że warto inwestować w książki. Sama świadomość, że zawsze można po nie sięgnąć jest bardzo przyjemna. Jeśli mam wątpliwości, chce się zmotywować, zainspirować, coś sobie przypomnieć – wiem gdzie szukać. Proste, prawda?
 
 

5 Comments on 8 książek dla kreatywnych

  1. Frejka
    Styczeń 8, 2014 at 8:52 pm (3 lata ago)

    jak fajnie, że napisałaś o tych książkach, niebawem wybieram się na łowy do księgarni :)

    Odpowiedz
    • Emilka forEvent
      Styczeń 8, 2014 at 10:08 pm (3 lata ago)

      Jak znajdziesz coś nowego, fajnego to daj znać, proszę :)

      Odpowiedz
  2. eFKa
    Styczeń 10, 2014 at 7:55 am (3 lata ago)

    Ja polecam książki wydawane przez wydawnictwo 2d2 – to głownie tematy typograficzne – klasyki i nowe pozycje w ładnym wydaniu :-)

    Odpowiedz
    • Emilka forEvent
      Styczeń 10, 2014 at 9:19 am (3 lata ago)

      Dziękuję!! Właśnie przeglądam, bardzo dobre tytuły, jest się nad czym zastanawiać :)

      Odpowiedz

Leave a Reply