Plakat – wyłącznie informacyjny?

Ta forma wyrazu graficznego powstała już na przełomie XVII i XVIII wieku i była stosowana jako reklama konkretnych rzeczy lub działań. W miarę odkrywania nowych sposobów druku plakaty zaczęły się na dobre zadamawiać, a możliwości wypowiedzi w takiej formie zyskiwały coraz większą popularność. W latach sześćdziesiątych XX wieku rozpoczęła się dynamizacja plakatu, który stał się stałym elementem otoczenia i nową dziedziną sztuki.

Plakaty dawniej

Pierwsze plakaty, jeśli można je było tak nazwać, znacząco różniły się od wielkoformatowych wydruków, które znamy dzisiaj. Plakat miał i wciąż ma zakomunikować konkretną rzecz i jeśli to jest jego główną cechą, to pierwsze małe formy graficzne – ilustracje z krótkim tekstem porozwieszane w miastach również były tym samym co dzisiejsze plakaty – ze sklepu internetowego. Dobre rysunki z trafnym tekstem przekazywały wiadomość, wywoływały skojarzenia i przemyślenia na dany temat – o to właśnie chodziło.

Sztuka a plakaty

Stworzenie plakatu w dniu dzisiejszym jest kwestią zaprojektowania grafiki i przekazu oraz druku. Nie jest to proces błyskawiczny i na pewno nie prosty, ale zdecydowanie kosztuje mniej pracy niż dawniej. Plakaty są produkowane głównie przez maszyny, ale nawet jeśli to pierwowzór zawsze najpierw czyni człowiek. Artysta lub rzemieślnik.

Pierwszy przełomowy plakat mający być przejawem artystycznym powstał w 1899 roku roku na potrzebę sztuki Maurycego Maeterlincka i stworzył go Stanisław Wyspiański. „Wnętrze” przedstawiało przyklejoną do szyby dziewczynkę, a tekst przemawiała do odbiorcy wyjątkowo nostalgicznie.

W międzyczasie plakat stał się produktem wystawowym, równocześnie nie przestając być idealnym medium do przekazywania społeczeństwu informacji. I tak, do dnia dzisiejszego jednocześnie istnieją plakaty tworzone hurtowo na potrzeby wydarzeń lub jedyne w swoim rodzaju dzieła sztuki.

Comments are closed.